Årskrönika 2013 – Del 1

Jag hade väl inte tänkt att det här skulle bli så högtravande och jätteseriöst utan mest en summering av ett galet kul år. Vi tar det i två delar, här kommer den första. Häng med!

Ska man träna och tävla så är det ju bra att ha någon slags mål att
sträva mot. 2012 siktade jag naivt högt då jag inte visste vad som
väntade mig i Långloppscupen. Till 2013 hade jag lärt min läxa och satte
i januari upp följande mål:

• En (1) topp 50 placering i någon av LL-Cupens deltävlingar.
  • Seeda upp mig till startfålla 3 i LL-Cupen.
  • Träna minst en timme om dagen i snitt, totalt minst 365 timmar.

Två av dom tre målen lyckades jag uppfylla, jag tog två topp 50-placeringar och loggade 365 timmar och 16 minuter på Funbeat. Hade inte seedningsreglerna ändrats till 2013 så hade jag klarat alla tre målen.
Den största delen av träningstiden ligger naturligvis på cykel och på andra plats kommer längdskidor: Cykel – 265 timmar inkl. spinning och trainer (407 mil inklusive trainer)
Skidor – 50 timmar (59 mil)

Med det redovisat så kommer här årskrönikan, del 1:

Januari
Spenderade en hel del tid i Rättvik då min mamma blev cancersjuk i slutet av 2012. Vintern var lika underbar där som här uppe så det blev mycket skidor.

Helena och jag hade en underbar vecka i Storhogna, vårt ”vanliga” träningsläger inför öppet Spår.
Vädret och vintern då var betydligt roligare än hittils i år.

Februari
Vi körde Öppet Spår i usla förhållanden och fick staka i 6 mil till Oxberg där en vänlig själ delade med sig av lite Start Universal klister som gjorde att vi tog oss i mål istället när vi var otäckt nära att bryta och ta bussen tillbaka till Mora.

Gjorde premiär som innebandyfarsa i Strömsund.

Bokade cykelresa till Torrevieja i Spanien tillsammans med Björn

Mars
Mars var en lugn månad, det enda större som hände var Spin of Hope som vi körde på Fristilen. 12 timmar spinning för Barncancerfonden, nåt som återkommer även i år. Helena och Hanna hade bra fart på sitt pass:

Jag gjorde VO2-test och byggde om Bianchin.

April
Vi upptäckte skoterspårscykling och gjorde både MTB och LVG-premiär.

Maj
Tävling – Långa Billingeracet: 63(59)
Resultatsiffran inom parentes är placering i den enskilda tävlingen, utom parentes är i LL-cupen.

Maj kom och vi åkte till Spanien och cyklade i en vecka. Vi hade underbart väder och cyklingen var fantastisk. Vi bestämde oss för att åka tillbaka i år, jag tror vi blev kära i Torrevieja, Rebate, Torremendo och de andra småställena vi passerade.

Första tävlingen i LL-cupen, Billingeracet, gick av stapeln. Jag blev som vanligt jävligt trött och hade kramp i både benen efter målgång, men Billingen är ändå ett av mina favoritlopp. Bättre placering än förra året, men ännu inte i bra form.

Jag, Helena och okänd Falu-cyklist på väg upp för ”Caterpillarbacken”

Jag åkte till Dublin med jobbet. Rolig upplevelse av en härlig stad. Det blir nog ett återbesök privat nån gång.

Juni
Tävling – Långa Lugnet: 45(40)
Tävling – Lida loop: 58(53)
Tävling – Orsabajk’n: 50
Tävling – Ränneslättsturen: 64(76)

Juni kom och jag knep redan här på Långa Lugnet den första av de två topp
50-placeringarna. En hel del tur hade jag väl då många drabbades av den
den numera berömda ”punkastenen”. Vi träffade Björn igen och han visade sig vara snabbare än han själv trodde tror jag.

Helena, Björn, okänd man och jag efter målgång i Långa Lugnet. Bilden lånad av Helena.

Lida Loop blev en sur historia då himlen öppnade sig och regnet öste ner medan åskan mullrade och blixtarna stog likt regnet i backen. Jag tog mig run i skapligt skick trots att bakbromsen gav upp vilket gjorde utförskörningarna i leran rätt spännande. Tre rejäla vurpor blev det resultatet av det. Alla på samma del av kroppen.

Fina minnen från Lida Loop

Orsabajk’n var en motionstävling vi funderat på några år men aldrig kört. Den går på midsommarafton och dagen innan tyckte Cissi att hon också skulle köra så det blev en familjehistoria. Jättekul!

Ränneslättsturen blev jobbig och lerig precis som Lida, dessutom bjöd den på extra onödig spänning när jag fick se Helena segna ner efter målgång. Den historien kan ni läsa om hos Helena, här och här. Vi träffade även Yvonne och Andreas (The Summit MTB) här i Eksjö. Planer började smidas och kanske gör vi till nåt riktigt kul tillsammans framöver.

Nu har ni fått del 1, antingen är ni less redan eller så ser ni fram mot del 2 som kommer snart.
Stay tuned!

3 reaktioner till “Årskrönika 2013 – Del 1”