Fredagsintervaller

Jag avslutade veckan med att krypa in på Fristilen och köra några fyror.
Hade tänkt att testa om jag kunde köra lite tyngre styrkeintervaller med lägre kadens än vanligt på den effekt jag hade vid VO2Max, alltså väldigt nära min maxpuls.
Jag laddade kanske lite väl ambitiöst med 350W@66rpm.

Det höll i ungefär 2,5 minut, sen fick jag sänka till 325W.
Körde klart den intervallen och sen mosade jag två till på samma effekt men den sista fick jag köra på 315W. Om man räknar lite på det så får man ihop ett snitt på ~323W@66rpm.
Jävligt godkänt med tanke på att jag fick ut 300W@100rpm senast.

Obligatorisk pulskurva

Helena har börjat köra lite Tabata i gymmet. Bål och överkroppsstyrka.
Grunden i Tabata är att man kör 12 omgångar med 20 sekunder arbete med 10 sekunder vila mellan.
Totalt 4 minuter effektivt arbete.

Tabata är intressant ur synvinkeln att det blir jävligt tidseffektiv träning.
Kruxet är ju att ska man köra enligt det konceptet så måste man köra
på max om det ska ge nåt.
Skulle då innebära totalt 4 minuter på 400W.

Kan bli jävligt spännande.
Fy fan.

Lämna ett svar

CommentLuv badge