• Home
  • /
  • Allmänt
  • /
  • Skogspremiär – Första intrycket av Fujin

Skogspremiär – Första intrycket av Fujin

Sitter och kollar på semifinalen av Sveriges Mästerkock och konstaterar att jag är glad att jag inte är med. Fisk liksom. Missförstå mig inte nu, fisk är gott när det är vällagat men jag är hopplös på att laga fisk. Vill lära mig, blir bättre men har långt kvar än.
Långt kvar har jag även till toppen i långloppscupen men tack vare Egons har jag iaf fått ett verktyg för att ta mig närmare nu; min nya Fuji SLM 29 1.1:



Shit vad bra sommaren kommer att bli på den hojen. Så mycket snabbare än 26’an. 26’an är helt klart lättare, kvickare och roligare men på tävling handlar det ju inte om det, där handlar det om snabbhet.

Det var första riktiga turen ikväll och valet föll på Röda 9 km Biking Dalarna-leden här i Rättvik. Den bjuder inga direkt tekniska svårigheter i form av rötter eller stenpartier, men den är klart representativ för tekniken på långloppen och visst, det går att köra mycket fortare med 29’an. I långa uppförsbranter så får man kämpa lite, det gäller att hålla farten uppe på ett annat sätt än med 26’an. Till viss del kommer det att ordna sig till det bättre när jag sliter ur slangarna och kör slanglöst så det blir bra. Man får helt klart även bättre fäste mot marken också med det större fotavtrycket som 29’an ger. Jag gillade verkligen inte Schwalbes Racing Ralph som satt bak på Cuben när jag köpte den. Det kändes opålitgligt i sidled framför allt när det var lite blött och bjöd på många otrevliga överraskningar så jag var rätt skeptisk nu när Fujin var utrustad med dom både fram och bak. Nu verkar det som det större kontaktytan gör att det funkar bättre för jag har inte märkt av nåt släpp alls egentligen än så länge. På snö, is, lera och sand biter det bra och ger bra förtroende i kurvtagningen.

Den stora 29’an känns lite ”buss” när det blir trångt och snävt men det extra greppet gör att jag kan ta kurvorna rätt snabbt ändå. Sen får jag helt enkelt lära mig att köra på ett sätt så att den lite segare accelerationen ur kurvorna inte blir ett avgörande bekymmer.

Sen är den trots allt lite snabbare uppför än jag trodde ändå. Den vill gärna lätta fram så man får hänga ordentligt när det blir brant, men det är inget problem, det går tom att ställa sig upp, återigen tack vare greppet bak.

Det enda som jag inte är helt övertygad om är drivlinan och bromsarna. XTR ska ju vara The Shit liksom men jag tycker nästan att XT’n på Cuben växlar rappare. Kan vara en wirejusteringssak iofs, jag hoppas på det. Det, eller att Shadow Plus-kopplingen bromsar upp växlingsrörelsen. Det får visa sig. Bromsarna behöver nog lite inslitning och luftning kanske.

Det enda som inte är XTR på drivsidan är vevpartiet som är Fujis ”egna” märke Oval. Det sitter Oval M600 vevar med 38/26 klingor från Praxis Works. Anledningen till det inte sitter ett XTR-parti då? Tja, enligt uppgifter är det att Shimano inte tillverkar vevpartier som passar direkt i PF30-lager utan man behöver en adapter vilket gör att man tappar en del av styvheten. Så ok då. Och nog är det styvt alltid; ramen, vevpartiet och dom jättekorta kedjestagen ger en väldigt direkt kraftöverföring och när man låser dämparen så ÄR det styvt.

Hjulen, Sun Ringlé Black Flag Pro SL verkar lika styva dom. Inget konstigt där, känns ingefär som Crossmax SLR på 26’an så det är ju bra betyg. Dom väger in på 1600 gram och det är ju inte så illa för 29″.

Om jag ska summera det hela så:
Jag är kass på fisk.
Fujin är snabb.
Det är en kille i Mästerkocksfinalen för första gången.

Glad kille – Snabb cykel – Ingen fisk

One Comment

  • Helena

    2014-03-27 at 07:48

    Nu är inte längtan efter min egen mindre. Det lovar gott det här! Är dock lite rädd att busskänslan ska ännu värre för mig. Men man blir väl bra på det man cyklar på så småningsom!

    Svara

Lämna ett svar

CommentLuv badge