Struktur

Nu när vi gått in i december har vi dragit igång vinterträningen på allvar. Helena har tagit hjälp av en coach och ett individanpassat träningsprogram. Jag tror inte att jag skulle kunna träna med ett sådant upplägg utan att känna mig alltför låst men jag tycker det är intressant att följa och hämtar lite inspiration till mitt eget upplägg. Första veckan är gjord och det är skönt att ha struktur på träningen. Jag har lagt upp det efter eget huvud och kör enligt principen att 80% av träningstiden ska vara lugn och 20% intensiv. Jag provar att ha ett pass i veckan med tröskelintervaller, ett med styrkefyror och resten i distansfart. Hittills så känns det som ett bra tänk och jag ska väl försöka få till lite styrketräning också. Nu har ju inget gymkort men det ska väl lösa sig ändå.

Ikväll var det styrkefyrornas tur. Jag slant lite när jag gjorde passet i datorn och fyrorna råkade bli femmor så det blev väl lite tuffare än jag tänkt. Jag värmer upp och gör några spurter och kör sedan fyrorna på 100% FTP och 60 kadens med 2 minuters vila med lite mer fart på benen. Vid två tillfällen sade benen och pumpen stopp under några sekunder och jag fick gräva djupt för att genomföra de två sista men jag gjorde det ju iaf. Nu är det lugnt och fint som gäller tills på måndag då det är trösklar igen. Hej o hå…

One Comment

Kommentera

CommentLuv badge