Träningsplanering

Jag försöker att göra en träningsplanering för vintern. Inspiration och tips finns ju överallt på nätet, men i år har jag hämtat det mesta av båda från Olof Hagliden och Fredrik Ericsson.

Jag ska för första gången prova periodisering, nåt jag tänkt på men inte tagit tag i förut. Det blir fyra veckor med 2v mängd, 1v kvalitet och 1 vilovecka. Konceptet är helt och hållet snott från Olof.
Innehållet har jag tänkt ihop utifrån egna erfarenheter och Fredrik Ericssons artiklar i Kadens.
Jag har valt att inte vara specifik med några träningsformer utan baserar det hela kring central och lokal kapacitet. Exempel på mängdvecka:

  • 5 tim lokal kapacitet
  • 3-4 tim central kapacitet
  • 1 tim styrka

Eftersom jag inte vill låsa upp mig för mycket utan vill ha möjlighet att välja träningsform och träningsdag utifrån bl.a väder, så tänker jag basera det hela kring tre dagar som jag anser vara de viktigaste och därmed fasta i schemat; mitt eget spinningpass(onsdag), långdistanscykling(söndag) och vilodagen(fredag).
Sedan planerar jag resten som timmar som ska utföras under veckan men som planeras in efter hur väder och veckan i övrigt ser ut. Det kan alltså bli jobbpendling, längdskidor, trainer eller vad som helst. Styrkan blir fasta dagar som körs på lunchen eller som gruppträning på Fristilen.
Lokal kapacitet kommer naturligvis att utföras på cykel eftersom det ju just går ut på att träna grenspecifik uthållighet.

Hur det kommer att fungera återstår ju att se men jag tror på det, det känns rätt… 🙂

Ett första utkast till en idé som kan bli en preliminär träningsplanering…

Lämna ett svar

CommentLuv badge