Åsarna MTB Challenge

Sist vi hade vägarna förbi Åsarna så såg vi ett anslag om en ny MTB-tävling. Kul tyckte vi, och skapligt nära hemma också så vi bestämde oss för att köra.

Det arrangeras av Åsarna IK och vi tänkte väl att det skulle bli ett lopp på sura skidgator upp och ner, kuperat som fan. Nog blev det kuperat alltid, men inte så mycket skidgator som vi trodde. Vädret kan ju inte arrangören styra över men sol, 23 grader varmt är ju lite väl hett för MTB. Men man ska ju inte klaga, det var ju fint väder som fan och den här banan hade INTE varit kul i blött väder.

Vädret? Synd att klaga.

Banan bestod till största delen av fina grusvägar och tekniska stigar, betydligt mer tekniskt än vad vi är vana vid från Långloppscupen.

Starten gick och det blev hårdkörning direkt uppför en ganska lång och brant asfaltsbacke och jag som inte hade nån koll på vilka jag hade att köra mot hängde ju på. Efter 22 sekunder hade jag en puls på 96%HRMax, efter 40 sekunder låg jag på 99%, sen började det liksom killa i fingrarna och jag förstod att nu var det nog dags att ge sig och ta sitt eget tempo. Det tog ett bra tag att hämta mig, efter startbacken kom en rejälg hårig utförsbacke, ni vet en där typen med två hjulspår med rullgrus och gräsrand mellan och björkar som hänger in från kanterna. Inte fan sjönk pulsen nåt nämnvärt ner där inte, det var bara att kämpa och försöka hålla cykeln i styr.

Jag blev omkörd av Ricky Lundgren från Klövsjö nerför grusbacken efter starten. Efter backen tog jag in avståndet direkt och sög mig fast på hans rulle. Här såg jag otroligt tydligt vilken skillnad det gör med heldämpat i den här typen av “guppig” och stökig terräng. Medan jag fick kämpa med cykeln kunde han bara sitta och trampa sig fram.

Jag fick vila lite och lyckades börja andas igen och vid Åsarna gamla kyrka var jag med i matchen igen. Jag tyckte jag skulle gå upp och dra för att inte han skulle få göra allt jobb, men när vi kom ut på plan mark kunde han inte hänga med längre och jag var ensam. Efter ett tag viker banan in på helt obanad(!) mark, ingen stig inget uppkört, ingenting annat än blåbärsris, ljung och stenar. Och uppför igen. Det kan inte ha varit många meter plan mark i det här loppet. Skidåkarna hade stor fördel kan man säga.

Jag hade sett att en annan kille, Anders Ward från Östesund börja knappa in på oss tidigare, i en annan uppförsbacke, brant som fan där jag blev tvungen att gå en liten bit då mjölksyran stockade sig. När jag kom upp på toppen av den backen och kunde dra på lite igen så försvann han. En bit in i blåbärsriset, som naturligtvis också var kuperat som fan gav mina ben upp. Jag fick gå igen. Då ser jag att Ricky och den andra killen har tagit in hela mitt försprång, återigen, idag var det heldämpat som gällde, jag hade inte en chans i det obanade stöket. Dessutom körde jag fel i min iver att  hålla dom bakom mig och där körde dom om och ifrån och jag hade aldrig en chans att ta ikapp då det bara var utför och rullskidbana kvar av loppet. En ruggigt snabb avslutning där jag nog kunnad hålla dom bakom mig om jag inte kört fel, eller iaf fått till en spurt om placeringarna.

Det blev en 10:e plats till slut, 12.39 efter, det är jag nöjd med ändå. Vann före ett gäng skidåkare och en rallyförare(Patrik Sandell) gjorde Malte Jönsson från Svegs IK, han hade 20 sekunders segermarginal trots strul med materialet. Grymt starkt!

Dagens besked inför Bockstensturen är att jag INTE är i form, jag saknar toppen, förmågan att ligga på hårt under lång tid och min arbetspuls är jättehög. Förhoppningsvis har loppet idag sparkat igång kroppen och med lite tempopendling och massage i veckan så ska det nog ordna sig.

Dagens roliga nummer ett var att Helena äntligen fick stå på pallen, trots en andra- och en tredjeplats tidigare i år.

Dagen roliga nummer två var att jag vann pris på mitt startnummer. Det lottades ut presentkort bland alla som fullföljde och jag knep storvinsten. 5000(!) spänn som går att använda på alla firmor som sponsrat loppet. Bl.a. Åsarna Ski-Center där vi brukar äta när vi åker söderut och som har en outlet med bl.a. svinbilliga Craftkläder. Inte så tråkigt! Lite skumt känsla att stå på pallen för att man vunnit ett lotteri men va fan, en pallplats är en pallplats.

Nu ser jag fram mot en bra träningsvecka för att kunna åka till Varberg nästa helg och få avsluta Långloppscupen på ett bra sätt och få träffa alla härliga människor för sista gången i år.