Bakom instagrambilden

Bakom Instagrambilden; ett helt ovetenskapligt litet objektivtest

Rubriken kunde också varit ”Var det verkligen bättre förr?” och det kan man ju faktiskt undra ibland. Jag brukar säga att det kanske inte alltid var bättre men det var ofta enklare. Eller i alla fall lättare om man ska döma av dagens test-uppställning.

Det här är inget test för att jämföra likvärdiga objektiv med avseende på kvalitet eller liknande. Jag har inga ambitioner att det ska vara vetenskapligt eller ”korrekt” genomfört utan det är endast på skoj för att visa på skillnader hos tre olika objektiv som jag brukar använda till en viss typ av fotografering. I det här fallet för att ta en bild på en gammal favoritkamera till mitt Instagramkonto.

Jag hade kunnat ta med två andra objektiv också; Tamron SP 90/2.8 Macro och Tamron SP 70-200/2.8 G2 men 90’an befinner sig 11 mil från mig och 70-200’an fick inte plats på bilden…

Bakgrund

Jag skulle alltså ut och ta en bild till Instagram och kunde inte bestämma vilket objektiv jag skulle ta. Jag stod där med tre kandidater i handen:

Nikon Series E 100/2.8

Ett manuellt objektiv från 1983. Tillhör Nikons ”Serie E” framtagen för att vara en billigare och lite enklare serie objektiv till deras instegskameror EM, FG och FG-20. Mycket plast istället för metall i tillverkningen och enklare ytbehandling av glaset. Har därför inte den vanliga ”Nikkor”-märkningen. Introducerades 1979, mitt är en uppdaterad version från 1983. Litet lätt och ljusstarkt men presterar ändå bra för sin ålder och enkelhet

Samyang MF 85/1.4

Vi rör oss nu in på moderna objektiv. Detta är tillverkat efter moderna specifikationer men ändå helt manuellt. Introducerat nån gång 2008-2010, jag köpte mitt 2010. En klassisk ”porträtt-brännvidd” och väldigt ljusstarkt. Gediget byggt och lite tyngre då det är rejäla glasbitar. Samyang har haft många serier med högklassiga objektiv till sanslöst bra priser som många nog missat eller ignorerat just för att dom varit manuella.
(Jag suktar lite efter deras raktecknande MF 14/2.8 men det är en annan historia.)

Tamron 24-70/2.8 G2

Har bara ett par år på nacken, toppmodernt autofokusobjektiv med bildstabilisering och alla fina ytbehandlingar. Både detta och deras 70-200/2.8 i den nya generationen (G2) presterar lika bra, om inte bättre i vissa lägen, som Nikons och Canons egna motsvarigheter men till ungefär halva priset. Stort och tungt.

Kameran jag använt är min vanliga Nikon D500. Bilden nedan är för övrigt tagen med Nikon Serie E 50/1.8, dvs ett ”billigare” objektiv ur samma serie som den 100/2.8 som är med på bilden och även den från tidigt 1980-tal. Den syns dessutom på både testbilderna och den som hamnade på Instagram.

Vän av ordning kanske undrar varför det är två rader med bländarsiffror på de manuella objektiven; den bakre raden med små siffror speglas in i sökaren på manuella Nikonkameror och på så sätt ser man vilken bländare som är inställd.

Om man vill väga in priset när man väljer ett av dessa objektiv så kan man säga att man får ungefär 3 st Samyang för ett Tamron. Eller ett 20(!)-tal Nikon… Nikon 100’an får man leta efter på Tradera.

Till saken

Nog pratat. Nedan är 6 bilder på samma objekt. Två bilder per objektiv, ett på full bländaröppning (1.4 resp 2.8) och ett nedbländat till 5.6. Intressant att notera är att den gamla Nikon 100mm ger cirka ett bländarsteg ljusare exponering än de andra två. Inget som spelar någon större roll om man använder det på en digitalkamera men fotar man med analog film lär man ta med det i beräkningarna. Den överexponeringen gör också att bilderna upplevs något ”mjukare” i skärpan.

Tamron 24-70 ger också en varmare färgton som jag själv tycker känns mer onaturlig. Fokus på samtliga bilder ligger på Nikon-logotypen mitt på kamerahuset. Klicka på bilderna för större versioner.

Skarpast på full öppning är helt klart är den moderna Tamron 24-70/2.8, jag ska dock reservera mig för att 85/1.4 ger ett oerhört kort skärpedjup och jag har tagit bilderna handhållet (kanske borde haft ett stativ men det var ju varken planerat eller vetenskapligt) så det räcker att jag flyttat mig några mm mellan fokusering och avtryck för att skärpan ska hamna lite snett.

Eftersom detta inte var menat som något ”test” i bemärkelsen utnämna vinnare och förlorare så får ni själva bilda er en uppfattning om vad ni gillar och inte. Personligen så valde jag Samyang 85/1.4 för det korta skärpedjupet då det var det jag ville åt, dessutom tycker jag den ger den behagligaste bakgrundsoskärpan.

Instagrambilden då? Ja, den blev så här, se den på instagram.com/fotografhassegustafsson

JA 37 Viggen 37412
Tidigare Saknad men inte glömd
Nästa Egentligen är det ju bara en bild

One Comment

  1. When I originally left a comment I appear to have clicked the -Notify me when new comments are added- checkbox and now each time a comment is added I receive 4 emails with the exact same comment. Is there a way you are able to remove me from that service? Cheers!

Lämna en kommentar

Om du är intresserad av att dela eller köpa bilder, kontakta mig via formuläret på Kontakt-sidan.