Hjulbyte och terrängskor

Baknavet på Cuben har betett sig lite underligt, rullat trögt och känts konstigt, så sent omsider(efter garantitden) fick jag tummen ur och lämnade in hjulet för översyn. Gick ju sådär kan man säga. Efter byte av samtliga fyra lager och diskussioner fram och åter med DT i Sverige har man fortfarande inte kommit på vad som är fel. Nu tror man att axeln är skev och har snedslitit bodyn på nåt sätt. Då fick det vara stopp bestämde jag, kostnaden för att fixa det hela kommer lätt att överstiga vad hjulparet är värt. Nån måtta får det vara, så nu har jag beställt ett par nya Mavic Crossmax ST istället. Beställde även en ny kassett som är dryga hektot lättare än den jag har nu så det blir bra det.

Vi instruktörer här på Fristilen har fått en fin present av folket på Moxter också. Dom säljer skor och stövlar bl.a. och nu har vi fått varsitt par TrekSta Sync GTX att ha på fossingarna i sommar. En lätt terrängsko för stiglöpning med lite speciell innersula. Jag har inte hunnit provspringa dom än, men dom känns bra att gå i. Snygga är dom också.

En reaktion till “Hjulbyte och terrängskor”

  1. Hej Hasse, angående glappet i våra nav…
    Jag har (hör och häpna) läst manualen och kollat i de medföljande påsarna. Där finns en nyckel som är till för att spänna med!! Tittade också på Mavics hemsida och där stod lite mer förklarat om varför man kan köra med lite mer "spel" emellan åt om man vill.

    Tittade som hastigast på mina hjul men hittade ingenstans att använda nyckeln trots att det står i våra manualer att QRM+ nav som vi har ska spännas med hjulet sittande på cykeln. Du har också QRM+ förresten!
    Kika på det och hör gärna av dig om du ser hur man ska göra.

    Har du ingen mail Hasse?
    //Andreas

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *