• Home
  • /
  • Livet
  • /
  • Önskekalender – Träningsplanering 2016

Önskekalender – Träningsplanering 2016

Att 2016 kommer att bli ett år som ser lite annorlunda mot hur det brukar, tränings- och tävlingsmässigt har ni nog förstått om ni läser bloggen någorlunda regelbundet. Hans undrade hur jag tänker mig att min träningsplanering för nästa år ska se ut.

För det första så kommer ju träningen att bestå av väldigt mycket löpning. Till skillnad från de senaste åren, efter min senaste klassiker, då löpningen i princip har varit noll. Det som till en början var ett galet infall att ta sig igenom AXA Fjällmaraton i augusti har blivit ett lite större projekt då jag även är anmäld till Vemdalen Fjällmaraton en knapp månad senare.

IMG_7327

Oxsjövålen, september 2015. Bild lånad av Helena.

Betydligt tidigare på året i slutet på februari infaller Öppet Spår som jag hoppade över i år. Nästa år tänker jag mig att köra ett eller ett par lopp till. Orsa Ski Marathon står på agendan två veckor tidigare och om formen tillåter kanske det blir nåt i januari också.

Nu ska ni ju inte tro att jag tänker sluta cykla för det, men att ambitionsnivån måste sänkas är ju helt klart. Det enda lopp som är spikat hittills är Ragunda 100 miles. 16 mil MTB med 4300 höjdmeter som är en utmaning i sig, men det infaller också helgen före Vemdalen Fjällmaraton vilket kanske inte är optimalt för den uppladdningen.

IMG_4241

Målgång i Orsabajk’n 2015. Foto: Cecilia

Så.
Träna lär jag ju göra, det står rätt klart. Hur jag ska lägga upp det hela vet jag inte, men i vanlig ordning blir det ganska ovetenskapligt och mycket på magkänsla. Från nu under vintern och fram till snön är borta så kommer det att se ut ungefär så här:

  • Mycket skidor naturligtvis, framförallt distans på helgerna då vi är i stugan men så fort det finns vettiga spår så får dom nog följa med hem för intervallpass i veckorna.
  • Cyklingen får sitt genom det spinningpass jag leder på torsdagar och morgoncyklingen med Happyride på fredagar.
  • Några lunchpass styrketräning för överkroppen kombinerat med stakmaskin blir det. Ett eller två i veckan.
  • Ett pass intervall-/snabbdistanslöpning, också på lunchtid, för att hålla löpbenen vid liv.

Så, där har ni det. En grov planering för  första kvartalet 2016. Häng med så få ni se hur det går!

IMG_7005

Vemdalen Tactical Team Race 2015. Foto: Helena

 

 

2 Comments

  • Hans

    2015-12-07 at 11:50

    Kul att läsa om dina planer. Ska följa bloggen flitigt. Fjällmaran är lite galen, jag har sprungit den 2 ggr, första gången hade jag inte förberett mig mycket alls och tränade ganska litet. Det blev en chock! Jag fick känna på den s k väggen, men tog mig i mål i alla fall. Andra året gick det mycket lättare och jag återhämtade mig på ngn dag. Men då du är grymt grundtränad tror jag du kommer klara det galant, särskilt om du vänjer cykelbenen vid lite mer löpning, gärna mkt terräng och mycket kupering – hundspåret på ÖSK är en ganska bra bana. Sprang den så sent som förra veckan men pannlampa och hundsällskap.
    Hans

    Svara
    • Hasse

      2015-12-07 at 14:53

      Kul att du följer, det är alltid roligt att få dina givande kommentarer! Jag springer ju mycket i vemdalsfjällen där vi har stugan, men även en del på ÖSK. Har bara provat det korta terrängspåret än men det är ju duktigt kuperat iaf. 🙂

      Svara

Lämna ett svar

CommentLuv badge