• Home
  • /
  • Allmänt
  • /
  • The Hobbit Diet – För mig som vill orka

The Hobbit Diet – För mig som vill orka

Det här med dieter är ju nåt som jag verkligen inte gillar. Visst det är skillnad på dieter och dieter, jag menar inte den typen av diet du får av en dietist som t ex  elittränande eller av hälsoskäl, utan alla dessa hitte-på-dieter där man ska utesluta mjöl och bara äta rå mat odlad på hög höjd i Peru och fasta ett par dar i veckan för ”rensa systemet” på onda andar och gammalt gråll. Det kanske funkar en stund men över tid tror jag det blir pannkaka av det.

Jag förespråkar socialstyrelsens gamla beprövade kostcirkel och tallriksmodell fördelat på tre huvudmål och några mellanmål per dag. Lite som i Sagan om Ringen:

Om jag utgår från hur jag själv äter så kulle kunna se ut så här i den riktiga världen:
06.00: Frukost – God morgon! Dagens viktigaste mål hägrar. Jag har ju fastat under natten.
08.30: Andra frukost – Jag kanske har morgontränat, cyklat till jobbet tex.
10.00: Mellanmål – Jag vill ju inte vara tokhungrig på lunchen
12.00: Lunch – Dagens andra viktigaste mål
15.00: Mellanmål – Jag kanske ska träna innan middag?
19.00: Middag – Mmm, mätt efter träningen
21.00 :Kvällsfika – Jag vill ju inte vakna hungrig klockan tre.

OBS: NU BLIR DET VÄLDIGT GENERALISERAT:
Det fina med det här är att jag inte behöver hålla på och räkna kalorier
till höger och vänster. Om man delar upp en normalstor lunch- eller middagstallrik i tre lika delar och fyller dom ordentligt så blir det ungefär 250kcal i protein- respektive kolhydratsdelarna och kanske 50-100 i grönsaksdelen beroende på om det är grönsker eller rotfrukter i den. Totalt skulle det landa på 600-700kcal + ev sås och sånt.

Ett mellanmål då?
En macka med ost och skinka + ett glas mjölk eller en proteindrink t ex landar på i runda slängar 300kcal.
Så, för mig skulle detta innebära ett dagsintag på ~3000kcal vilket är lite i underkant.
Men det gör inget, för jag småäter också, precis som alla andra. Lite godis här och kanske en frukt där osv. Det här sättet att äta funkar utmärkt för mig; jag har ork att jobba, träna, skratta, skotta, älska och leva varje dag. kan det bli bättre?

Anledningen till att jag inte tror på ”hitte-på” dieter är att vi har den ”äldre generationen”. Dom som är 80+ och upp mot 100 år. Dom har käkat mjöl och smör, socker, ko och gris i flera generationer och har inte dött än. Inte av kosten iaf. Sen finns det andra folkslag som lever på dadlar, palmolja och syrsor men frodas lika fint dom, men det är i en annan kultur och miljö, med andra traditioner och levnadsvanor.

Henrik gör på ungefär samma sätt som jag, kolla in en av hans dagar här.

Den som vill skulle kunna hävda att jag minsann kånkar runt på några ”trivselkilon” som jag borde göra mig av med. Det är alldeles sant. Men dom har jag alltid haft, även innan jag började träna hårt och äta som Pippin. Dom är svåra att bli av med. Jag lyckades(?) en gång. Då hade jag svåra problem med gallan och kunde i princip inte äta nåt alls som var fetare än sallad och inte i större portioner än en handflata. Jag var under den tiden ungefär lika stark som en gråsparv också så jag tror jag behåller mina extrakilon och trampar lite hårdare på pedalerna.

Nu är det dags för ”Afternoon tea”.

6 Comments

Lämna ett svar

CommentLuv badge