• Home
  • /
  • Allmänt
  • /
  • Träningsupplägg ("Man har alltid ett val del 2")

Träningsupplägg ("Man har alltid ett val del 2")

Jag tänkte jag skulle dela med av hur jag tänker mig den fysiska biten av vår utmaning också eftersom det förra inlägget handlade lite om den mentala.

Från början när Helena bestämde sig för att ge sig på Ironmandistansen så hade jag ett helt annat mål.
Jag hade tänkt springa AXA Fjällmaraton, som inte heller är någon lek. Tyvärr så krockade det med Cykelvasan och cykel går alltid först så någon fjällmara blev det inte. Nytt mål behövdes.

Jag funderade lite och kände att klara av en Ironman tillsammans med Helena skulle vara grymt häftigt.
Sen hamnade lite i en dipp (Helena kan bekräfta…) och kände inte att jag skulle fixa det. Jag skulle få alldeles för lite tid över till att göra annat; vandra i fjällen, fiska, glida runt på stan och ta en fika eller slappa på soffan med en bok t.ex.

Någonstans här insåg jag att för att klara av det måste jag analysera vad det egentligen är jag ska göra och ställa det i relation till min förmåga idag och sen sätta upp mitt mål. Inte sätta ett mål efter hur tränad jag kommer att vara då jag står på startlinjen. Att jag kommer att vara i mitt livs form när jag väl står där råder det inga egentliga tvivel om, men hur bra den formen är har jag ju ingen aning om.

Alltså; jag är en medelålders motionär och nybörjare på triatlon. Målet blir att ta sig runt och i mål.
Träningsschemat läggs upp efter det och anpassas allt eftersom beroende på hur kroppen reagerar på den ganska höga träningsmängden det trots allt blir. Att lyssna på kroppens signaler är oerhört viktigt.

Man har en maxtid på 15 timmar att klara sig under.

  • Simningen får ta 2.15
  • Cyklingen får ta 7.15(om man utnyttjar simtiden max.)
  • Löpningen får ta 5.30(om man utnyttjar sim- och cykeltid max.)

Hur ser mina förutsättningar ut idag då?

Att cykla 18 mil gör jag ju nästan “i sömnen” så inga problem där.
Springa ett maraton kan jag nog fixa, jag sprang Lidingöloppet(3 mil terräng) på 3.30 och det kändes inte särskilt jobbigt egentligen. Visst, sista kilometrarna var tunga, det ska erkännas.
Simma 3800m? Jag har ju gjort Vansbrosimningen(3000m) på dryga timmen två gånger så det ska nog gå. Problemet är nu att jag måste lära mig crawl. Bröstsim är inte att rekommendera i hel våtdräkt och stor trängsel.

Sen är det ju den lilla detaljen att allt ska utföras i en följd utan vila däremellan.

Fokus under vintern blir att lära sig simma(går just nu “sådär”…) och långa löp- och skidpass.
Ingen som helst vikt kommer att läggas vid km-tider och liknande utan bara att vara ute och vänja kroppen vid arbete över lång tid.
Cyklingen får ju sitt genom spinningpassen och så blir det två pass överkroppsstyrka i veckan.

Ungefär så här har jag tänkt mig att det ska se ut:

Vinterns upplägg

BodyBalance är en gruppträning som är en blandning av yoga, tai-chi och stretch som jag tror jag kommer att ha stor nytta av. Löpning och skidor bedrivs i form av lågintensiv mängdträning och spinningen står för den högintensiva.

Jag ska försöka följa detta fram till i vår då utecyklingen kan tas upp igen, då blir det ett nytt upplägg. Hur det kommer att se ut vet jag inte, mer än att det bli mer högintensiv träning och att intervaller tillkommer.

Jag tror att det här är rätt upplägg för mig. Om det är det får jag veta den 18/8 nästa år.

Följer ni bloggen får ni också veta.

Lämna ett svar

CommentLuv badge